Освітні втрати під час війни – одна з тих гострих проблем, яка постала перед українським суспільством протягом останніх років. Боротися з наслідками окупації доводиться не тільки державі, а й громадському сектору.
62.ua у цьому матеріалі розповідає, як працює проєкт із вдосконалення української освіти, що започаткувала громадська організація ЗНОвУ. Тут волонтери четвертий рік поспіль готують підлітків із тимчасово окупованих і прифронтових територій України до ЗНО/НМТ.
Зліва направо: Ольга Коваль, Анастасія Бєляєва та Олена Павлюк
Троє подруг-викладачок Ольга Коваль, Анастасія Бєляєва та Олена Павлюк заснували ініціативу ЗНОвУ в 2020 році. Їхнє знайомство відбулося завдяки участі в програмі «Навчай для України», що залучає вмотивованих викладачів до роботи в школах маленьких міст та селищ України. Тоді вони почали шукати варіанти, які допомогли б країні долати освітні виклики, покращували б якість освіти та робили її доступною для всіх дітей України.
«Ідея ЗНОвУ народилася на зустрічі випускників, коли наш друг, також викладач, поділився історією свого брата, що на той час перебував на т. о. території. Хлопчик був змушений відвідувати місцеву школу і слухати антиукраїнську пропаганду, спілкуватися з не дуже адекватними людьми навколо та не знав, яким чином здобувати освіту в Україні».
Згодом вчительки започаткували проєкт, в якому стали допомагати учням й ученицям із тимчасово окупованих територій Донеччини та Луганщини безоплатно готуватися до ЗНО у режимі онлайн. «Нас дуже зачепила ця історія, особливо мене як луганчанку, родина якої на той момент перебувала на т. о. території, – розповідає Ольга Коваль. – Я могла уявити, що відчувають люди в такій ситуації, та захотіла підтримати дітей».
Освітянки усвідомлювали, що кількість учнів на тимчасово окупованих територіях, які зазнали освітніх втрат та підтримки у навчанні, значна. Тому в жовтні 2020 року набрали перші учнівські групи, де викладали самі засновниці та їхні друзі. Сьогодні у проєкті проходять заняття з 8 предметів, представлених на НМТ-2024: української мови та літератури, математики, історії України, біології, англійської мови, фізики, хімії та географії.
Масштабування
За три роки існування організація значно зросла. Якщо у 2020 році навчання розпочали 12 учнів, то зараз це 88 навчальних груп.Участь бере близько 250 учнів, кожен з яких відвідує заняття в середньому з 3-4 предметів. «За ці 4 роки до участі в нашому проєкті долучилося близько 450 учнів. Ця цифра вражає і стимулює рухатися далі! Приємно бачити, що все більше людей дізнаються про нас та підтримують схвальними відгуками», – зізнається Ольга.
Цінності й пріоритети в роботі
«Ми переконані, що освіта є базовим правом усіх людей, тому нашою цінністю є її доступність і рівні можливості. Хочемо, аби усі учні мали доступ до якісної освіти незалежно від життєвих обставин та території проживання», – вважають засновниці ЗНОвУ.
У теперішніх реаліях організація працює не лише з підлітками, що проживають на тимчасово окупованих територіях України (до Луганщини, Донеччини та Криму тепер додалися й новоокуповані території), а й з іншими, насамперед ВПО, дітьми військових та із малозабезпечених родин. Окрім підготовки до іспитів команда проєкту підтримує учнів постійною комунікацією та порадами, яких їм часто бракує.
Зараз важливо й цінно аби, попри обставини і складність військового часу, діти мали змогу вступати до ВНЗ, продовжувати повноцінно навчатися, ставати кваліфікованими спеціалістами та працювати заради майбутнього України.
Психологічна підтримка учнів
Активістки розповідають, що, крім звичайного навчання, гостро стоїть і питання психологічної підтримки учнів із тимчасово окупованих та прифронтових територій. Хоча на сьогодні проєкт не має можливості для проведення регулярних індивідуальних сесій із психологами, засновниці постійно шукають можливості для співпраці з волонтерами на регулярній основі.
«Точково були випадки, коли учні зверталися до нас особисто і питали про психолога, бо мали гостру потребу поговорити. Тоді ми з дівчатами шукали серед знайомих спеціалістів, які безоплатно проводили консультації та допомагали впоратися з кризовими ситуаціями», – ділиться Ольга. Волонтерки регулярно організують групи з психологічної підтримки для учнів і викладачів, аби поговорити про почуття, емоції та відрефлексувати.
Наприклад, гостьовою лекторкою для таких сесій стала біологиня і популяризаторка здорового способу життя Дарія Озерна, яка ділилася корисною інформацією про психологічне здоров’я, переживання стресу, роботу мозку й механізми самопідтримки.
Цього року команда проєкту планує запустити регулярну систему менторської підтримки для учнів, аби допомогти їм ставити власні цілі та знайомитися із собою ближче.
Можливості й активності для спільноти
«Наша спільнота дуже любить додаткові заходи, тому постійно перебуваємо в пошуку нових можливостей: питаємо знайомих, чи не хотіли б вони долучитися і провести тренінг для членів організації. Переважно завжди люди позитивно відгукуються», – кажуть викладачки.
Наприклад, щонеділі у проєкті для учнів та вчителів відбувається розмовний клуб з англійської з носієм мови із Австралії. Команда ЗНОвУ радіє, що туди приєднуються не тільки цьогорічні учні, а й випускники.
Для випускників влітку проходила зустріч з профорієнтації, де підліткам розповідали про структуру ВНЗ, до кого і з яких питань варто звертатися, а також значення студентського самоврядування в університетському житті. Для вчителів на початку цього навчального року відбулася сесія з арт-терапії, яка допомогла їм розслабитися, скинути стрес і надихнутися на роботу.
Що зміцнює команду ЗНОвУ?
«Протягом навчального року команда збирає відгуки учнів і викладачів, аби дізнатися, наскільки всі сторони задоволені участю в проєкті та що ми, як організаторки, можемо покращити. В більшості випадків отримуємо позитивний фідбек, але навіть якщо коментарі не 100% позитивні, ставимося до них з повагою і вдячністю».
Викладачі задоволені усіма своїми учнями переважно тому, що заняття завжди є ресурсними для них самих. Під час роботи в школах або інших навчальних закладах вони часто стикаються з невмотивованими школярами і відчувають, що віддають більше, ніж отримують. Але у ЗНОвУ не так. Уроки тут допомагають команді в якійсь мірі компенсувати розчарування, працюючи із зацікавленими у навчанні та своєму майбутньому підлітками.
За словами освітянок, величезним досягненням для них є те, що близько 85% викладачів продовжують працювати у ЗНОвУ з року в рік. «Неймовірно радіємо цьому і відчуваємо себе спільнотою з активною громадянською позицією!» – кажуть волонтерки.
Ольга, Анастасія та Олена також цікавляться результатами учнів після складання іспитів. При порівнянні результатів вони спостерігають позитивну тенденцію: в середньому, учасники покращують свій середній бал з усіх предметів на 20+ одиниць і вступають за бажаними спеціальностями.
«З деякими випускниками ми досі підтримуємо зв’язок і з радістю спостерігаємо, як вони розвиваються, дорослішають та наскільки проактивними вони є, – діляться жінки. – Дві випускниці проєкту стали викладачками ЗНОвУ в цьому році. Вони старанно вчилися, склали іспити на високий бал, вступили до омріяних вишів і тепер долучилися до проєкту самі».
Результати роботи
«Ми дуже задоволені результатами наших учнів і тим, як відповідально вони підходять до навчання. Пишаємось командою викладачів, які щиро готові віддавати свої часові та особисті ресурси в роботі з учнями заради майбутнього країни», – з гордістю зазначає Ольга Коваль. Багато учнів та викладачів долучаються за особистими рекомендаціями знайомих, тому такі результати надихають команду рухатися вперед.
Волонтерка розповідає, що найважливіше, чого їм вдалося досягти – це сталість. «Дуже часто кажуть, що волонтерські ініціативи втомлюються і вигоряють без постійного фінансування. Наш проєкт продовжується вже четвертий рік, а думки зупинятися ніколи не було», – наголошує викладачка.
Середній результат випускників ЗНОвУ минулого року склав 173 бали. Гордістю й величезним досягненням для команди стало те, що 6 учнів отримали 200 балів по одному з предметів, які складали. Близько 80% випускників попереднього навчального року, які поділились своїми результатами іспитів, вступила на омріяні спеціальності на бюджет у ВНЗ по всій країні, серед яких КНУ імені Тараса Шевченка, Національний університет імені Василя Каразіна, ЛНУ імені Івана Франка тощо. Вони планують стати програмістами, викладачами, лікарями, дизайнерами, економістами і т.д.
Проєкт отримує інформаційну підтримку від відомих людей: стендап-коміка та громадського діяча Антона Тимошенка, громадської активістки й культурологині Мар’ям Найєм, журналістки Емми Антонюк, історика Ярослава Переходька та автора підручників з української мови та літератури Ігоря Хворостяного, а також організаціям «Простір толерантності», МАН та Восток SOS, які допомогають більшій кількості учнів та викладачів дізнаватися про проєкт.
Навесні цього року, за підтримки Восток SOS вперше з моменту запуску ініціативи відбулася офлайн-зустріч спільноти у Карпатах, де викладачі обмінялися досвідом і разом із організорками розробили глобальні плани на майбутнє. Таку традицію команда мріє продовжувати й залучати до роботи все більше талановитих людей.
Активістки прагнуть, аби швидке масштабування діяльності не вплинуло негативно на якість освітніх послуг, та хочуть, аби спільнота розвивалася гармонійно й долучалася до інших цікавих проєктів. В майбутньому команда прагне розширити вікову категорію для учнів, щоб вони мали більше часу на підготовку до іспитів, на сьогодні учасники ЗНОвУ це учні переважно 10-11 класів.
Основний виклик – дотримання безпеки
Безпекова ситуація на тимчасово окупованих територіях є дуже важливим питанням для організації: «Ми намагаємося максимально захистити учнів та зробити все можливе зі свого боку, аби онлайн-навчання не мало жодних негативних наслідків для них: не використовуємо ніяких фото й підписів з іменами, забезпечуємо конфіденційний зв’язок, посилання на урок надаємо тільки перед самим заняттям, унеможливлюючи таким чином несанкціоновані спроби увійти в сеанс».
Також викладачки зізнаються: якби вони не раділи успішності проєкту, все більше часу забирає менеджмент, комунікації та ведення соцмереж. «Часу на відпочинок дуже мало, адже ми працюємо на основній роботі також, – пояснює Ольга. – Тримає нас віра в нашу мету й результати роботи».
Неабияким стресом стали і блекаути, коли викладачі шукали можливості для запису занять та надсилання матеріалів. На жаль, така проблема існує зараз для учнів з прифронтових й окупованих територій, коли перебої зі зв’язком і світлом заважають якісно проводити заняття.
Поради для дітей з окупованих територій
Найважливішим у своїй роботі організаторки ЗНОвУ вважають віру учнів та їхніх сімей, що вони мають можливість і право здобувати українську освіту. Завжди важливо вірити в себе та не опускати руки. Все тому, що підлітки, які будують своє українське майбутнє, готуючись до іспитів, докладають неймовірну кількість зусиль і роблять все, що можуть зараз. Для цього варто дбати про себе, знаходити час для відпочинку та спілкування з найближчими. Все це впливає на якість й ефективність засвоєння нового матеріалу.
У ЗНОвУ радять: «Школяру важливо якомога раніше визначитися з предметами, які він складатиме, реалістично подивитися на свої перспективи й оцінити рівень знань на даний момент. Потім подумати про бажані результати, поставити чіткі цілі та розробити власний шлях із визначеними часовими межами». Процес підготовки має бути регулярним – важливо рівномірно розподіляти свій час і працювати за планом навчання. Окрім цього, цікавитися тим, що ти вивчаєш – бути допитливим, шукати “родзинки”, які підвищать мотивацію до навчання. А також бути поруч з людьми, яким можна довіряти, якщо це можливо.
«Підтримка – неймовірна річ! Якщо її ніхто не може дати – варто шукати спільноти людей близьких за духом, поглядами й цінностями. Але насамперед треба хвалити себе і вірити у нашу неодмінну перемогу!», – переконані освітянки.
Вони впевнені, що коли всі території деокупують, перед освітянами постануть і нові проблеми, і з’являться можливості. До них треба готуватися вже зараз та мислити стратегічно: залучати підлітків із цих територій до активностей і проєктів, поступово й безпечно інтегруючи їх в український “порядок денний”.
Як долучитися до ЗНОвУ?
Протягом навчального курсу команда дає можливість долучатися вмотивованим учням і небайдужим викладачам до участі в програмі. Учні можуть розпочати підготовку до іспитів у ЗНОвУ за умови, що в групах будуть з’являтися вільні місця. Для того, аби долучитися до проєкту в якості здобувача освіти, необхідно заповнити гугл-форму за посиланням і чекати на відповідь від команди.
Для вчителів, що бажають приділити час волонтерству у ЗНОвУ та боротися з освітніми викликами у дружній спільноті, є відповідне посиланняна гугл-форму з усіма деталями.
Катерина Істоміна